На 18 септември т.г. се проведе Tретото издание на поредицата от дискусии “Диалози за София“, което разгледа темите “Облик и бизнес” и как те си взаимодействат в града. Събитието се организира в рамките на проект „Граждански разговори за споделена Визия за София и крайградските територии“, който се изпълнява  от Форум Гражданско Участие с финансовата подкрепа на Столична община, Програма „Европа“ 2018, в партньорство с „Визия за София“. 
 
В дискусията участва арх. Здравко Здравков, главен архитект на Столична община. На събитието присъства Николай Стойнев – зам.-председател на Столичен общински съвет, председател на постоянната комисия по икономика и собственост, член на постоянната комисия по опазване на околната среда, земеделието и горите към СОС, Лилия Христова - обществен посредник на Столична община, различни заинтересовани страни от бизнеса, неправителствения сектор, проектанти и представители на администрацията, които изложиха своята гледна точка и позиция. Модератори бяха Диана Андреева и Десислава Христова от ФГУ. 
 
Дискусията потърси стратегически предложения и идеи как можем да постигнем хармонична градска среда, които ще бъдат използвани в работата по дългосрочната стратегия за развитие на София и крайградските територии. Откриващата презентация на Жоро Пенчев и Калоян Карамитов от екипа на Визия за София представи как бизнесът създава и променя пейзажа. Бяха дадени  примери от други градове по света и цитирани данни от Colliers  International.
 
Арх. Здравко Здравков, главен архитект на СО, благодари на компаниите, които се занимават с реклама, че по време на обсъжданията на Наредбата за рекламните елементи, внесена в СОС през юли 2018 г., са постигнали добър синхрон, който позволява по-добра регулация на размери и разстояния между рекламни елементи в посока на намаляване на визуална наситеност и защита на историческия център, както и достъпността до публични пространства. Арх. Здравков добави още:  “Безспорно регламенти трябва да има. За ползването на летните градини отново искаме да създадем ясни правила как ще изглеждат. В тази връзка работим по методически указания, които да станат един нов начин за представяне в града. Ще направим схеми, с които да определим и зоните за летните градини в Зона 2, за да сме готови в следващите дни, когато се промени средата и на ул. Граф Игнатиев започне да се променя структурата. Когато малките магазинчета започнат да стават кафенета, трябва да бъде ясно къде ще се сложат летните градини, но не само това, а и как трябва да изглеждат, какви да бъдат цветовите решения, дали да бъдат тенти и т.н."
 
Ирина Мутафчийска, представител на Съюза на урбанистите в България, работила по проект „Създаване на стандарт за оценка и мониторинг на качеството на градската среда“ , изпълняван с подкрепата на Програма „Европа“ 2017, добави, че обликът на средата трябва да е в синхрон с характера ѝ, което ще рече, че не бива да се търсят универсални, а специфични за всеки квартал или улица правила.
 
Арх. Иво Панталеев от А.Д.А, автори на проекта за обновяване на ул. „Граф Игнатиев“ и насоките за оформление на фасадите по улицата, коментира, че “Трябва да уважаваме стремежа на бизнеса да се изявява в една много конкурентна среда, но не трябва да му позволяваме го прави за сметка на всички останали“. 
 
Милен Попов, собственик на компанията за външна реклама Ideacomm сподели, че според него въведеното зониране на града е сред начините да се борим с пренасищането с реклама. 
 
Участие в дискусията взе и Георги Шопов, председател на Националната асоциация на строителни предприемачи, който подчерта нуждата от дългосрочна стратегия за града.  Г-н Шопов добави към изложените аргументи по темата за партерите на София, че е много важно как ще бъдат оформени те, за което е добре да има задължителни стандарти с оглед на естетиката и цветовото решение не само в центъра, но и в кварталите. Той обобщи тезата си, че умните управници имат задачата да насочват капиталът в правилните посоки, а не да го ограничават.
 
В последвалата дискусия се включиха още граждани и експерти, които изразиха мнения и предложения в търсене на консенсус по темите, свързани с визуалната среда в града. Целта бе генериране на идеи за възможни стратегически решения и добри практики, които могат да подобрят възможностите за присъствие и разпознаваемост на бизнеса, като същевременно се съобразяват и подчертават характерните черти на градската среда.
 
За успешното модериране на дискусията и изслушването на всички гледни точки се погрижиха Форум Гражданско Участие, а както и на предишните събития от поредицата, 500 маркера създадоха графичен протокол с основните точки и идеи, засегнати по време на разговора.
 
Go to top